نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

وزیر علوم: اقتصاد دانش‌بنیان باید از مسیر دانشگاه‌ها پیگیری شود


 

دكتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع روساي دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي و پاركهاي علم و فناوري گفت: دانشگاه‌ها بايد در راستاي تحول و توسعه اقتصادي كشور قدم بردارند و در اين راستا، اقتصاد دانش‌بنيان بايد از مسير دانشگاه‌ها پيگيري شود.

به گزارش روابط عمومي پارك و به نقل از وزارت علوم، دكتر فرهادي در چهارمين اجلاس روساي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي پاركهاي علم و فناوري در دولت يازدهم با اشاره به فعاليت بيش از 2600 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در كشور اظهار داشت: حدود هفتاد هزار نفر عضو هيئت علمي و همچنين چهار ميليون و ششصد هزار دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور به تدريس و تحصيل اشتغال دارند و وظيفه و ماموريت اصلي ما دانشگاهيان در قبال اين دانشجويان، ارائه آموزش مناسب، تربيت نيروي انساني، ارائه راه كارهاي مهارت اندوزي و چگونگي توليد ثروت از علم است تا اين جوانان فرهيخته بتوانند به راحتي وارد بازار كار شوند و در آينده اداره امور كشور را به نحو احسن به عهده بگيرند .

دكتر فرهادي افزود: وظيفه اصلي ما تربيت نيروي كار آفرين و ايجاد دانشگاه‌هاي نسل سوم يعني دانشگاه‌هاي كار آفرين است البته اين به معناي نفي آموزش نظري نيست بلكه مرحله اي فراتر از آن است و دانشگاه كارآفرين دانشگاهي است كه از حالت جدا افتادگي از جامعه خارج شده و به سازماني هوشمند، كامل و سامان يافته تبديل مي‌شود كه در ارتباط كامل با بخش صنعت بوده و به طور همه جانبه به رفع معضلات و نيازهاي كشور مي‌پردازد .

وزير علوم در ادامه با بيان اينكه مشكل عمده ما در اين مسير عدم ارتباطات كافي ميان مراكز آموزش عالي است، گفت: يكي از برنامه‌هاي ما برقراري ارتباطي مستحكم ما بين مراكز آموزش عالي و ستاد وزارت علوم است و اينكه با توجه به قوانين و مقررات، اسناد بالا دستي و ماموريت و مسئوليت حوزه آموزش عالي، بيش از پيش وظايف و اختيارات به دانشگاه‌ها محول شود و همانند ساير كشورها، دانشگاه‌هاي ما نيز با داشتن هيئتهاي امنا، راحت تر و آزادتر به انجام امور و مسئوليتهاي خود بپردازند .

رتبه علمي ايران تاكنون در رتبه بنديهاي جهاني مناسب بوده

وي همچنين با تاكيد بر لزوم بازنگري برخي از قوانين و مقررات آموزش عالي در جهت سهولت انجام امور گفت: رتبه علمي ايران تاكنون در رتبه بنديهاي جهاني مناسب بوده و بايد در جهت ارتقاي بيشتر آن تلاش كنيم و لازمه اين مهم ، ايجاد يك جهاد علمي است تا انتظارات جامعه با توجه به اسناد بالا دستي و حاكميت گفتمان علم و فناوري كه مطلوب مقام معظم رهبري است، بيش از پيش برآورده شود .

دكتر فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به جامع و كامل بودن اسناد بالا دستي در حوزه آموزش عالي گفت: ما بايد در راستاي اين اسناد، برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي مناسب داشته باشيم و در اين راستا از اين پس توسعه كمي بايد تا حد زيادي متوازن و هدفمند باشد زيرا با توجه به توسعه بي رويه مراكز آموزش عالي در گذشته، هم اكنون با حدود هشتصد هزار صندلي خالي در دانشگاه‌ها مواجه هستيم  و اين نشان مي‌دهد كه فعلا نيازي به تاسيس مراكز آموزش عالي در كشور احساس نمي شود .

وي همچنين در خصوص ايجاد محيطهاي با نشاط در دانشگاه ها گفت: محيط دانشگاه‌هاي ما بايد با نشاط، پرتحرك و توام با آرامش باشد و از مواردي از قبيل هياهوي سياسي و سياست زدگي پرهيز شود و در حقيقت ما بايد افق ديد بالاتري داشته باشيم و به انجام تحولات بزرگ در كشور در زمينه‌هاي مختلف بينديشيم .

وزير علوم افزود: بهتر است كه در دانشگاه‌ها مسائل مهم كشور از قبيل توسعه اقتصادي، نيازهاي كشور حل معضلاتي همچون فقر، تهاجمات فرهنگي، رفع خشونت، امنيت اجتماعي و حتي مسائل هسته‌اي و مواردي از اين قبيل در قالب كرسيهاي آزاد انديشي به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و اين كرسيها بايد بيش از پيش فعال شوند و در بستري آرام و با نشاط مسائل مهم كشور مورد بحث و بررسي دانشگاهيان قرار گيرد .

دكتر فرهادي با بيان اينكه همه دانشگاه‌هاي ما در يك رديف نيستند گفت: ما نيازمند رتبه بندي دانشگاه‌ها هستيم و براي ماموريت گرا شدن دانشگاه‌ها حتما بايد به اين امر توجه شود تا هريك از دانشگاه‌هاي ما در يك زمينه تخصصي مطرح و قطب علمي شوند.

وزير علوم با تاكيد بر آميختگي آموزشهاي دانشگاهي با مسائل فرهنگي گفت: حاصل اين نوع آموزش دانشگاهي تربيت افرادي فرهيخته، جامع نگر و ماهر خواهد بود كه با آشنايي با مباحث كار آفريني در خدمت جامعه خواهند بود كه نه تنها نيازمند استخدام دولت نيستند بلكه با كارآفريني منشا خدمات ارزنده در حل مشكلات كشور خواهند كوشيد، لذا توجه معاونت آموزشي و شوراي گسترش به ايجاد رشته‌هايي با محتواي كار آفريني ضروري است.

دكتر فرهادي در ادامه سخنان خود بر توجه بيشتر به حوزه علوم انساني تاكيد كرد و گفت: خوشبختانه شوراي تحول علوم انساني كه با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي شكل گرفته، با همكاري شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم كارهاي ارزنده‌اي صورت داده اند و بهتر است اين رشته‌ها ابتدا در دانشگاهي همچون دانشگاه علامه طباطبايي به شكل پايلوت اجرا شود و سپس به  سراسر دانشگاه‌ها تسري يابد.

تاكيد بر ايجاد مراكز رشد علوم انساني

وزير علوم ضمن تاكيد بر ايجاد مراكز رشد علوم انساني گفت: در خصوص ايجاد مناطق ويژه علم و فناوري در كشور در حال برنامه ريزي هستيم.

دكتر فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مسايل مالي دانشگاه‌ها گفت: بنا بر اطلاعات بدست آمده بسياري از تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاه‌ها فرسوده شده و نياز به تجهيزات و امكانات جديد و مناسب داريم و در اين راستا در حال حاضر فعال بودن و ارائه سرويس آزمايشگاه‌هاي مرجع مدنظر هستند. بطور مثال همين سازمان پژوهش هاي علمي صنعتي ايران يكي از بزرگترين مراكز دارنده آزمايشگاه هاي مرجع به شمار مي‌رود و از اول پيروزي انقلاب اسلامي ماموريت اصلي آن نيز همين بوده است و در حال حاضر مي‌تواند مورد استفاده پاركهاي علم و فناوري و شركت هاي دانش بنيان قرار بگيرد.

وي افزود: در زمينه بازسازي آزمايشگاه‌هاي دانشگاه‌ها با كمبود مالي مواجهيم و با توجه به برآوردي كه معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم انجام داده، حدود دو ميليارد دلار  اعتباربراي تجهيز اين آزمايشگاه‌ها مورد نياز است كه تامين يك باره آن واقعا مقدور نيست.

 دكتر فرهادي گفت : همچنين دانشگاه ها و موسسات پ‍ژوهشي براي تامين منابع و نشريات علمي  حدود 50ميليون دلار بدهي دارند  و عدم دسترسي به منابع علمي در رشد علمي دانشگاه ها تاثير منفي دارد زيرا به نوعي ابزار پژوهش علمي است لذا بايد اعتبار مورد نياز اين بخش نيز به نوعي تامين شود.

وي با اشاره به رشد مناسب بودجه آموزش عالي كشور براي سال 94گفت : با اين وجود و با توجه به جمع شدن كمبودها از سال هاي گذشته  و  حجم وسيع اين كمبودها ما تا پايان امسال هم با مشكلات مالي مواجه هستيم كه با نشست هايي با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص رفع برخي  از اين مشكلات مذاكره شده است.

وزير علوم افزود: ما بايد با مشاركت با دانشگاه‌ها و حضور فعال در درون دانشگاه‌ها و تقويت همكاريهاي منطقه‌اي و تشريك مساعي مشترك به سمتي حركت كنيم كه در تمام زمينه‌ها خصوصا كيفي سازي موفق عمل كنيم لذا ضروري است مسئولان وزارت علوم در محيطهاي دانشگاهي حضور بيشتري داشته و همراهي بيشتري با مسئولان دانشگاهي داشته باشند.

همچنين تاكيد بر همكاري و تعامل بيشتر دانشگاهيان و خانواده آموزش عالي با دولت، مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساير مراكز تصميم گيري و تصميم سازي كشور نكته ديگري بود كه دكتر فرهادي بر آن اشاره كرد.